Sabtu, Disember 22, 2012

Duhai Hati Ku



hari ini 22.12.2012 hari sabtu dengan bertajukkan :
 DUHAI HATI KU 

Sudah 17 tahun atif hidup dan bernafas diBumi Allah swt ini.. atif sangat bersyukur kerana  dapat
mak dan ayah yang sangat penyayang dan kakak dan abang yang mengambil berat tentang adiknya ini tapi kadang-II atif tertanya-II pastinya dalam beberapa saat,minit,jam,hari,bulan,tahun pasti atif ada 
menyakiti hati mereka. HATI ini sungguh sensetif. 

JIKA TERsalah kata pasti ada yang terluka
JIKA TERsalah bicara pasti ada yang terseksa

HATI ini juga sering terluka dan terseksa dalam banyak aspek..seperti :

Masalah keluarga
Masalah Kawan-II
Masalah Percintaan

walaupun banyak rintangan dan dugaan yang ALLAH swt turunkan kepada kita
seharusnya kita bersabar..pastinya ada hikmah yang tersimpan dalam semua yang berlaku 




Sabarlah...Allah ada bersamaku...
ku pujuk hati...agar tidak terus tenggelam dalam kegusaran...

Subhanallah..
Maha suci Allah yang menciptakan ketentuan...
walau pada awalnya, itulah jalan yang terbaik..namun, rahsia Allah tetap rahsia..
disembunyikan dari pengetahuan manusia...

janjiNya...
" dan pasti Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, dan kekurangan jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar" ~ Al-Baqarah: 155.
Dia memberi ujian hanya dalam sekelip mata...
lantas dibiarkan manusia itu mencari jalan keluarnya sendiri...
dibentangnya jalan dengan cara yang cukup terseni...diilhamkan penyelesaian yang hanya mampu dilihat oleh hati nurani...

nah...!!!..sekarang...selesaikanlah sendiri....
kamu mampu...

"dan Kami tidak membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya, dan pada Kami ada satu catatan yang menuturkan dengan sebenarnya, dan mereka tidak dizalimi(dirugikan)"~ Al-Mu'minun:62




ya!!...
kamu mampu..
mana mungkin Allah menguji sesuatu buat hambaNya dengan sesuatu yang tidak mampu kau tanggung..


tapi...



"saya dah buat yang terbaik...
saya dah istikharah sebelum buat pilihan itu...
saya cuba pilih jalan yang paling Allah redhai...
tapi sekarang....kenapa saya merasakan pilihan saya dulu adalah kesilapan besar yang pernah saya pilih...kenapa? saya sedih..:-( "



wahai hati...
renunglah sedalam-dalamnya...
ya..mungkin pilihan yang kau pilih adalah yang terbaik untukmu..
Allah tahu...betapa kau telah berusaha sebaiknya...tapi pernah kah kau fikir, kenapa Allah masih memberi kesukaran buatmu?



renunglah dengan mata hatimu...
diamlah sejenak...



pertama..wahai hati..
berbaik sangka lah pada Allah..Tuhan yang menganugerahkan ujian ini kepadamu...
jangan Kau fikir yang bukan-bukan pada ketentuan Allah...Allah tahu setiap sangkaanmu padaNya...baca ini..



Firman Allah swt (Hadist Qudsi): " Aku mengikuti persangkaan hambaKu terhadap diriKu menurut apa yang disukainya".~ al-Hadist.



mana mungkin Allah tidak mengerti hati hambaNya..bukankah kita dulu asalnya dari sesuatu yang kotor?
daripada sekecil-kecil diri..kini sehingga dewasa hanya dibesarkan dengan rezeki dariNya...
Allah mengangkat darjat kita menjadi mulia malah lebih mulia dari ciptaan Allah yang lain.
namun, bila Allah datangkan sedikit cubaan semata-mata untuk menguji keimanan, pantaskah kita untuk terus menghukum ketentuanNya?



belailah jiwa...
apa yang Allah cuba lakukan ini adalah suatu ketentuan yang tersirat dalam rahsianya...
pasti Allah sebagai Pencipta segalanya punyai jawapan atas setiap ciptaanNya....



wahai hati...
kedua..fikirlah ini...
dulu, kau pernah berkata ; "Ujian tanda kasih sayangNya..
dan ujian adalah anugerah Allah untuk mengangkat darjat hambaNya.."
lupakah engkau pada ucapan yang keluar dari bibirmu sendiri..
di saat engkau diberi peluang memberi tazkirah pada satu halaqah..disaksikan sahabat-sahabatmu..?
hmm..lupa ya...



inilah peluangnya untuk kau buktikan kata-katamu itu...
kerana..sampai satu saat..Allah pasti akan menguji kita atas sesuatu yang pernah kita ucapkan...
untuk membuktikan sejauh mana kita mengimani ucapan itu..



ingat..!!
"iman itu adalah cabaran..!!"
engkau boleh mengaku engkau mencapai tahap iman andai kau lepasi ujian ini...
lupakah engkau pada kata-kata hikmah Allah...



" sesungguhnya kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk kami menguji mereka, siapakah diantara mereka yang terbaik perbuatannya"~ Al-kahfi:7



hatiku...
kamu inginkan syurga Allah..kan?



"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar"~ Ali-Imran:142



hmm..inilah yang perlu engkau taruhkan...
mana mungkin kamu akan mendapat hadiah syurga dari Allah andai ujian sebegini kamu tidak mampu hadapi...mana mungkin...
sedangkan dihadapanmu yang Allah hijabkan pandangan, terbentang 1001 lagi cabaran..
yang lebih hebat lagi...
xkan ujian sebegini sudah membuatkan kamu lemah..lantas menghilangkan nilai kebergantungan pada Allah...
kalau begini sikapmu wahai hati...
macam mana kau nak hadapi ujian yang mendatang?



renunglah....



ketiga...wahai hatiku sayang...
lihatlah....
Allah itu sangat Penyanyang...
bermula dari celiknya matamu awal pagi...telah sedia terbentang nikmat Allah buatmu tanpa sempat kamu pinta...
dan kini...ujian mendatangimu...
Laa Tahzan...jangan bersedih...



kalau engkau masih bersedih wahai hati...
ke sini..dekat denganku..
ingin aku khabarkan berita baik untukmu...
bukan dariku...
tapi berita ini dari Allah...
buatmu andai engkau menghayati setiap apa yang Allah kiaskan dalam Qalam SuciNya ini...



" Sesungguhnya orang-orang yang berkata,'Tuhan kami adalah Allah', kemudian mereka tetap istiqamah, tidak ada rasa khuatir pada mereka dan mereka tidak(pula) bersedih hati. Mereka itulah para penghuni syurga, kekal di dalamnya; sebagai balasan atas apa yang telah mereka kerjakan."~ Al-Ahqaf:13-14.

lihat..
betapa Allah Maha Memahami...
dipujuk hatimu sedemiakian rupa...
lantas dijanjikan lagi dengan 'hadiah' yang paling istimewa..
cuma..satu perkara yang perlu kamu pertahankan..
adalah..'sabar'...
sabar dengan ujian dan sabar menanti anugerah dari Allah...



sekarang..
wahai hatiku...
pandanglah semua ini dengan mata hatimu sekali lagi...
bangkitlah...bangun...
cari rahsia yang Allah sembunyikan dalam Qalam Suci, Al-Quran...
susunlah langkahmu...
pasti ada jalan keluar...



Allah Maha Mengetahui...
berusahalah...
walaupun usahamu tidak membuahkan hasil...
tapi Dia tahu engkau telah sedaya upaya berusaha mencari jalan keluar dengan cara yang paling diredhaiNya...
yakinlah...
sabarlah...



malah apapun yang kau cuba jauhkan..diamkan..atau sembunyikan...pantas Allah lebih mengetahui..



"katakanlah: jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu nyatakan, Allah pasti mengetahuinya: Dia mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu" ~Ali-Imran:29

wahai hati...

apapun jua ujian yang bakal mendatang setelah ini...kuatlah kebergantungan mu padaNya...Ilham yang terbentang..gunakanlah sebaik-baiknya..carilah rahsia disebalik rahsia yang disembunyikanNya...

engkau pasti akan menemuinya...

janji Allah itu PASTI..!!! InsyAllah..

Sabarlah wahai hatiku...dan hatimu jua...







Diam Itu Lebih Baik


DIAM itu lebih BAIK  
jOm kita baca apa hikmah kalau kita diam..tapi bukan diam maksudnya bisu tau 





Hikmah Yang Terkandung Pada Perbuatan Diam

  • Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
  • Menjadi perhiasan tanpa berhias.
  • Memiliki kehebatan tanpa kerajaan.
  • Membina benteng tanpa pagar.
  • Mempunyai kekayaan budi tanpa meminta maaf kepada orang.
  • Memberi istirehat bagi kedua Malaikat pencatat amal.
  • Menutupi segala aib dan masalah.

  • "Barangsiapa yang banyak ketawa, maka akan sedikit sekali wibawanya"
  • "Barangsiapa yang suka senda gurau, maka dia akan dianggap remeh"
  • "Barangsiapa yang bersikap melampau (berlebih-lebih), maka akan jatuh jatidirinya"
  • "Barangsiapa yang banyak cakap, maka dia akan banyak salah"
  • "Barangsiapa yang banyak salah, maka akan hilang rasa malunya"
  • "Barangsiapa yang hilang rasa malunya, maka kurang sikap wara'-nya (sikap berhati-hati dari perkara dosa)"
  • "Barangsiapa yang sedikit rasa berhati-hati dari perkara dosa, maka akan mati hatinya" [Hilyatul Auliya']


Antara hadis mengenai kelebihan diam bermaksud, "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". [Riwayat Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya']
Bersikap diam juga suatu kebijaksanaan dan keadilan, ilmu dan pengetahuan bahkan ada yang menyebutnya merupakan media pendidikan yang sangat bagus dan telah teruji. Rasulullah S.A.W pernah menasihati Abu Zar R.A, "Hendaknya engkau lebih baik diam, sebab diam itu menyingkirkan syaitan dan penolong bagimu dalam urusan agamamu". [Musnad Imam Ahmad]

Manakala nasihat Amirul Mukminin Umar bin Khattab berbunyi :
Semoga Allah merahmati Khalifah Umar bin Abdul Aziz, ketika beliau berkata, "Sesungguhnya orang-orang yang terdahulu (Salafus Soleh) itu berhenti (tidak bersikap melampau) di atas dasar ilmu dengan penelitian yang tajam (menembus), lalu adakalanya mereka menahan dirinya (dari meneruskan sesuatu perbahasan) sekalipun mereka lebih mampu dalam membahas sesuatu perkara jika mereka ingin membahasnya" [Bayan Fadhli Ilmi Salaf]

Rabu, November 28, 2012

Pasti Kerinduan bersama kamu



Duhai kekasih ALLAH swt.. 



Hari ini atif baru habis paper spm subjek PRINSIP AKAUN   yang boleh dikatakan sakit kepala memikirkan untuk imbangkan akaun  err !!! bila di ingat balik.. ya allah sekejapnya masa berlalu..begitu pantas.. masa awal exam spm.. masa itu kertas BAHASA MELAYU  kata dalam hati "ish bilalah nak habis exam nie..sangat takut nak masuk dewan peperiksaan." now ! atif tinggal SATU paper je lagi ini iaitu paper EKONOMI ASAS  .. insya allah ayif boleh buat yang terbaikk !!

TETIBA atif rasa sayup je sebab dah tak lama lagi atif akan berpisah dengan kawan-II kelas yang kepala gila-II   semuanya. walaupun kekadang ada salah faham antara kami.tapi kami tetap kawan dan tak ambil hati pun  ..




Atif pasti rindu korang lagi-II dengan skandal-II korang..hahaha  antara skandal-IInya ialah
  • ezzah dan jejek ( paling HOT ! )
  • ida dan faiz saidi
  • haikal dan haikal
  • syamim dan syaraf
rindunyaa... hmm...  tapi perjuangan kita mesti diteruskan.. hopefully korang bejaya dalam hidup masing-II kenangan kita atif abadikan di ingatan insya allah sampai bila-II SAYANG KORANG SEMUA !

ini beberapa gambar kami sekeluarga 





Khamis, November 22, 2012

Perbezaan Suka, Sayang dan Cinta



Assalamualaikum dan selamat pagi .okey tOday i'm talking about Like the difference, Love and Love 
hehehe  okey jOm baca entry atif yang tak seberapa bOleh ini 




Saat kamu MENYUKAI seseorang, kamu ingin memilikinya untuk keegoanmu sendiri.
Saat kamu MENYAYANGI seseorang, kamu ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.
Saat kamu MENCINTAI seseorang, kamu akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya walaupun kamu harus mengorbankan jiwamu.


Saat kamu menyukai seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku menciummu?"
Saat kau menyayangi seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku memelukmu?"
Saat kamu mencintai seseorang dan berada disisinya maka kau akan menggenggam erat tangannya...


SUKA adalah saat ia menangis, kamu akan berkata "Sudahlah, jangan menangis."
SAYANG adalah saat ia menangis dan kamu akan menangis bersamanya.
CINTA adalah saat ia menangis dan kamu akan membiarkannya menangis di bahumu sambil berkata, "Mari kita selesaikan masalah ini bersama-sama. "


SUKA adalah saat kamu melihatnya kamu akan berkata,"Ia sangat cantik/tampan dan menawan."
SAYANG adalah saat kamu melihatnya kamu akan melihatnya dari hatimu dan bukan matamu.
CINTA adalah saat kamu melihatnya kamu akan berkata,"Buatku dia adalah anugerah terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.."


Pada saat orang yang kamu SUKA menyakitimu,maka kamu akan marah dan tidak mahu lagi bicara dengannya.
Pada saat orang yang kamu SAYANG menyakiti hatimu, kamu akan menangis untuknya.
Pada saat orang yang kamu CINTAI menyakitimu, kamu akan berkata,"Tak mengapa dia hanya tidak tahu yang dia lakukan."




Pada saat kamu suka padanya, kamu akan MEMAKSANYA untuk menyukaimu.
Pada saat kamu sayang padanya, kamu akan MEMBIARKANNYA MEMILIH.
Pada saat kamu cinta padanya, kamu akan selalu MENANTINYA dengan setia dan tulus...


SUKA adalah kamu akan menemaninya bila itu menguntungkan.
SAYANG adalah kamu akan menemaninya di saat dia memerlukan.
CINTA adalah kamu akan menemaninya tidak peduli bagaimana pun keadaanmu.


SUKA adalah hal yang menuntut.
SAYANG adalah hal memberi dan menerima.
CINTA adalah hal yang memberi dengan rela.

Rabu, November 21, 2012

icon cute smile #1


hari ini atif nak bagi dekat kOrang icon-II yang cute miut dekat kOrang ea 

http://i.imgur.com/sWXBj.png 
http://i.imgur.com/6Yk0C.png
http://i.imgur.com/cI9hH.png
http://i.imgur.com/jamYN.png
http://i.imgur.com/7NDuc.png

http://i.imgur.com/KxCEZ.png



http://i.imgur.com/IGdl4.png



 
http://i.imgur.com/U1RMi.png



credit :  Nurul Atiqa



About



                             syukur kepada ILAHI kerana kita masih di beri bernafas lagi pada hari ini ALHAMDULILAH..dengan lafas bismilah saya memperkenalkan diri saya hanya sebagai  atif .. Baru berusia .. HeHe biarlah Rahsia.  kini atif masih menyambung pelajaran di UTHM Batu Pahat Johor. In course Information Technology.

                           Sebagai pendapatan sampingan atif juga ada menjual pakaian untuk wanita seperti Baju Muslimah. Tapi atif berniaga secara "ONLINE" dekat "FACEBOOK". So, jika anda berminat untuk membeli boleh Pm atif di sini : https://www.facebook.com/CumillBaby. INSYA ALLAH, harga berpatutan. Ini pun atif just tolong kakak atif . SUDI-SUDIkanlah untuk tengok baju-baju tu ye..











Isnin, November 12, 2012

cinta dalam diam



Assalamualaikum..Wahai Hamba ALLAH swt,



sebagaimana yang kita tahu setiap  yang digelar MANUSIA pasti ada perasaan suka kepada MANUSIA yang lain.. kita semua tidak boleh lari dengan banyak tentang perasaan...
seperti :
  --->  marah
  --->  kecewa
   ---> sakit
  ---> tertanya-II
 ---> CINTA


Mencintai seseorang dalam diam memang amat menyakitkan..tapi bukan kita minta untuk mencintai dia..tetapi ini semua telah tertulis dalam kehidupan kita...insya allah..mungkin CINTA DALAM DIA kita ini 
akan menjadi satu kenyataan.... 


Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukuplah cintai dia dalam diam..

kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya...
kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,
kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya..
kerana diammu...
itu dapat memuliakan kesucian diri dan hatimu..
menghindarkan dirimu dari hal- hal yang akan merosak izzah dan iffahmu..
kerana diammu...
itu dapat menunjukkan bukti kesetiaanmu padanya..
kerana mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH SWT.pilihkan untukmu...
ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah
sahabat...
kerana dalam diammu tersimpan kekuatan..
kekuatan harapan...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itudapat berbicara dalam kehidupan nyata...
bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya?
dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,
biarkan ia tetap diam...
kerana...
jika dia memang bukan milikmu, dengan izin Allah , melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat untukmu...
biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu...
kerana yakinlah...
Allah akan memberikan ganti yang lebih baik lagi atau mewujudkan mimpimu di kemudian hari..
bersabarlah dalam diammu...